ΒΑΣΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ σε Αεροσκάφος Ν 2

  1. ΔΙΑΦΑΝΑ μέρη. Εδώ κι αυτά έχουν μασκαριστει, αφήνοντας εκτεθειμένο ΜΟΝΟ το σκελετό τους. Αν δεν έχουμε αγοράσει έτοιμες μάσκες (υπάρχουν για όλα τα μοντέλα), τότε μασκάρουμε εμείς προσεκτικά και κόβουμε με προσοχή να μην χαράξουμε το διάφανο. ΠΡΟΣΟΧΗ. Η καλύπτρα από την Εσωτερική πλευρά πρέπει να έχει το χρώμα του κόκπιτ. Επομένως πρώτα ψεκάζουμε το χρώμα του κοκπιτ και ΜΕΤΑ από πάνω το χρώμα της παραλλαγής. Έτσι όταν θα την έχουμε ανοιχτή, θα βλέπουμε εσωτερικά το χρώμα του κοκπιτ και από πάνω εξωτερικά αυτό της παραλλαγής.
  2. Εδω σε αυτό το σημείο και εφόσον έχετε ελάχιστα εξοικειωθεί με τον χειρισμό του αερογραφου, μπορείτε να περασετε στα λεγόμενα φωτίσματα των χρωμάτων. Σε καθε χρωμα που περνάμε στην παραλλαγή, ρίχνουμε στο κυπελάκι λίγο άσπρο (κατά το σύνηθες και οχι απόλυτα) ωστε να ξανοιξουμε ΕΛΑΧΙΣΤΑ το χρώμα μας. Κατόπιν με χαμηλη πίεση ψεκαζουμε αχνό στο κεντρο των πάνελ δημιουργώντας μια πιο ξανοιγμένη επιφάνεια τοπικά. Κάποιοι το κάνουν αυτό μετά το βάψιμο όλης της παραλλαγής. Προτείνουμε όμως αυτο να γίνεται κατα την διάρκεια του κάθε χρώματος ώστε πρωτου αλλάξουμε χρώμα, στο ηδη υπάρχον χρώμα μέσα στο κύπελο, να κάνουμε την προσθήκη του λευκού, γλυτώνοντας διπλό κόπο.
  3. Αφού βάψουμε και ολοκληρώσουμε το προφίλ, κάνουμε έλεγχο ώστε να διορθώσουμε ατέλειες, επαναλαμβάνοντας μασκαρισματα κτλ, αφήνουμε το μοντέλο να στεγνώσει ΚΑΛΑ για 48 ώρες. Κατόπιν τρίβουμε (γυαλίζουμε στην ουσία την επιφάνεια με Micromesh 8000) ώστε να εξομαλυνθεί η επιφάνεια και να φύγει τυχόν κόκκος.
  4. Περνάμε 1-2 χέρια Γυαλιστερό ΑΚΡΥΛΙΚΟ βερνίκι, Gunze . To αφήνουμε να στεγνώσει. Κατόπιν περνάμε τις χαλκομανίες με προσοχή. ΣΕ περίπτωση που «σπανε»…σημαίνει ότι πολυκαιρισμένες και θέλουν επιδιόρθωση. Σταματάμε αμέσως την διαδικασία και περνάμε με πινέλο σε κάθε χαλκομανία επάνω στην καρτέλα λίγο Microscale decal Fix. Σε 2 ώρες είναι έτοιμες να τις ξαναβάλουμε στο νερό και να συνεχίσουμε την διαδικασία. Αφού τοποθετήσουμε όλες τις χαλκομανίες με προσοχή και να είναι τοποθετημένες στα σωστά σημεία με βάση τα προφίλ, τις οδηγίες αλλά και να μην κάνουμε λάθος με παράκεντρη θέση στα σημεία εκατέρωθεν των πλευρών τοποθέτησης, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ περνάμε με πινέλο από πάνω ένα με δυο χέρια Microscale SOL (βελτιωτικό decals). Αυτό έχει την ιδιότητα να κάνει «ΕΝΑ» με την επιφάνεια την χαλκομανία και να μην ξεχωρίζει ότι είναι ξένο στοιχείο. Ακολουθα καμπύλες και γραμμώσεις και ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ. Προσοχή. Αν δείτε φουσκάλες στο σήμα…όταν το περάσετε ΜΗΝ φοβηθείτε. Σημαίνει ότι λειτουργεί το υγρό και σε 24 ώρες…θα επανέλθει με απίστευτο αποτέλεσμα.
  5. Έχουν περάσει 24 ώρες από την τοποθέτηση των χαλκομανιών και βελτιωτικού. Ωραία… ΞΑΝΑΠΕΡΝΑΜΕ ένα χέρι ΠΑΛΙ γυαλιστερό βερνίκι να σφραγίσουμε τις χαλκομανίες. Η διαδικασία αυτή είναι ΠΑΝΤΑ απαραίτητη ώστε να εξαφανίσουμε και το αντιαισθητικό φιλμ τους.
  6. ΛΑΔΙΑ. Με τα λάδια ζωγραφικής  φτιάχνουμε την αραίωση τους με white Spirit (η το διαλυτικό τους), ώστε με ένα πινελάκι ψιλό να περνάμε τις γραμμώσεις στο μοντέλο. Η διαδικασία είναι απλή. Ακουμπάμε την μύτη στην αρχή μιας γράμμωσης και θα δούμε ότι το λάδι γλιστρά και διαγράφει το εσωτερικό της γράμμωσης. (αυτό δοκιμάζοντας με την αραίωση). Αφού λαδώσουμε όλο το μοντέλο και τυχόν ατσαλιές τις σκουπίσουμε με Μπατονετα, το αφήνουμε να στεγνώσει 24 έως 48 ώρες. Κατόπιν το περνάμε προ ΤΕΛΙΚΟ βερνίκι ΜΑΤ ένα με δύο χέρια.To χρωμα στο λαδι (αναλογα παντα), τις περισσοτερες φορές για αεροπλανα ειναι μαυρο, γκρι και λιγοτερες φορες σκουρο καφε αν εχουμε γηινες αποχρωσεις. Παιζει και λευκο αν η επιφάνειες ειναι μαυρες…
  7. Με την τεχνική του Στεγνού πινέλου τονίζουμε κάποια σημεία που χρίζουν ενδιαφέροντος ή πρέπει να δείχνουν φθαρμένα (πχ ανάγλυφες εξοχές, ακμές, μπουλόνια ή ακόμα και Τσίμπινγκ χρώματος). Η τεχνική είναι επίσης απλή. Παίρνουμε ένα παλιό πινέλο (πλακέ μικρό πχ), το βουτάμε σε κάποιο ασημί σμάλτο (αν θέλουμε να δείξουμε γδάρσιμο) και το σκουπίζουμε το πινέλο όσο πιο καλά μπορούμε με μια χαρτοπετσέτα ώστε να «στεγνώσει από χρώμα». Με πολύ ελαφριές κινήσεις περνάμε τις ακμές, εξοχές από πάνω και θα δείτε να ζωντανεύουν οι λεπτομέρειες. Σαφώς και το στεγνό πινέλο ΔΕΝ είναι τεχνική ΜΟΝΟ για τα τελικά στάδια αλλά για όσα ενδιάμεσα απαιτούνται… πχ ένα κάθισμα εκτίναξης, κτλ. Σφραγίζουμε τώρα όλο το μοντέλο με ΤΕΛΙΚΟ ΜΑΤ ΒΕΡΝΙΚΙ.
  8. Ματ βερνίκι περνάμε και όσα τμήματα έχουμε αφήσει στην άκρη για εκ των υστέρων τοποθέτηση. (πχ σκέλη, προπέλες κτλ). Όταν λοιπόν έχει στεγνώσει ΚΑΛΑ το βερνίκι (άλλες 24 ώρες) και με το δάχτυλο μας (σε κρυφό σημείο) ακουμπήσουμε και δεν κολλάει, τότε ΞΕΜΑΣΚΑΡΟΥΜΕ τις επιφάνειες που είχαμε μασκάρει (πχ φωλιές, Καλύπτρες κτλ). Κάνουμε ΑΥΣΤΗΡΟ έλεγχο μήπως και έχουμε αφήσει σημάδια και ατέλειες. Αν δυστυχώς δούμε τότε διορθώνουμε ανάλογα.
  9. Σε περίπτωση που έχουμε κάποιο θέμα με τα διάφανα, πχ ασπρίσματα από καμιά χρήση κυανοακριλικής (δεν προτείνεται να κολλάμε διάφανα με logo, αλλά με ΑΤΛΑΚΟΛ), τότε βουτήξτε μια Μπατονετα σε χλωρίνη και σκουπίστε προσεκτικά την επιφάνεια που άσπρισε..(εσωτερικά είναι πάντα). Η ασπρίλα θα εξαφανιστεί. Αν έχει πέσει ΚΟΛΛΑ τότε περιπλέκονται τα πράγματα κα θα χρειαστείτε την επέμβαση Ειδικού. Έχει συμβεί να πέσει υγρή κόλλα σε καλύπτρα, να την έχει κάψει και λιώσει και η καλύπτρα επανήλθε καλύτερη από πριν. Υπάρχει και η λύση του αντίγραφου σε Βακ. ΟΛΑ ΔΙΟΡΘΩΝΟΝΤΑΙ.
  10. Τοποθετούμε στο τέλος, σκέλη και ότι άλλο έχουμε αφήσει στην άκρη, και προσέχουμε το ζύγισμα και την ευθυγράμμιση τους. Οι ρόδες πχ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ μεταξύ τους…..

Τώρα αν έχουμε τηρήσει κατά γράμμα όλη την παραπάνω διαδικασία, το μοντέλο είναι έτοιμο για φωτογράφιση και Βιτρίνα και γιατί όχι μια επάξια συμμετοχή σε οποιονδήποτε διαγωνισμό ή έκθεση στη βασική κατηγορία.

 

Για την εφαρμογή στην πράξη αυτής της διαδικασίας που πρέπει να τηρηθεί ΕΥΛΑΒΙΚΑ, καλό θα ήταννα γίνει με την επίβλεψη και συμβουλές κάποιου έμπειρου. Υπάρχουν σημεία που δεν θα μπορέσετε να καταλάβετε ΠΩΣ γίνονται αν δεν σας δείξει τα κόλπα, ή τον τρόπο με την κατάλληλη εκπαίδευση. Πχ. Η προσκίαση είναι θέμα 2 ωρών εκπαίδευσης. Μόνος σας κατά 99% θα φτιάξετε άλλα αντί άλλων από το επιθυμητό ΣΩΣΤΟ αποτέλεσμα. Φυσικά όλα τα παραπάνω έχουν μια βασική ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ. Να έχετε πρωτίστως εξοπλιστεί και φτιάξει τον Βασικό πάγκο εργασίας με τα σωστά εργαλεία και υλικά. Ειδάλλως δύσκολα θα πάρετε το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Και ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας, το αποτέλεσμα μετράει. Και αυτό το είδατε και μόνοι σας απο κοντά σε αντίστοιχο παράδειγμα μοντέλου αεροσκάφους που παρουσιάστηκε ώς παράδειγμα πρωτης κατασκευής απο αρχάριο, στην έκθεση που έγινε στο νησί μας.  

Σαφώς ….και ΔΕΝ τελειώνει ΕΔΩ ο μοντελισμός…

Υπάρχουν άπειρες τεχνικές, τρόποι και «κόλπα» να μάθετε ακόμα. Αυτό γίνεται με την εμπειρία, με διάβασμα, με καθοδήγηση, με συμβουλές έμπειρων τόσο από κοντά (το καλύτερο) όσο και από φόρουμ και σε μας ισχύει ΠΑΝΤΑ το αρχαίο ρητό. Γηράσκω αει διδασκόμενος. Κανείς δεν είναι ΤΕΛΕΙΟΣ, κανείς δεν είναι ΑΛΑΝΘΑΣΤΟΣ. Με την εμπειρία απλά λιγοστεύουμε τα λάθη μας. Προς το παρόν η παραπάνω διαδικασία ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να τηρηθεί διότι αποτελεί την βάση για όλα τα επόμενα στάδια σας που ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑ. Το σίγουρο είναι ότι θα καταφέρετε να φτιάξετε ένα Αξιοπρεπές έκθεμα.

 

Στα ΑΡΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ τα βήματα είναι πάνω κάτω τα ίδια μέχρι το Νο21. Από κει και πέρα, θα χρειαστούν οι ειδικές τεχνικές φθορών με Pigments, λάδια, στεγνά πινέλα κτλ. (εδώ υπάρχει θέμα μεγάλο και θα πρέπει να έρθετε σε συνεννόηση μαζί μας ώστε να σας δείξουμε από κοντά τις διαδικασίες αλλά και με Φώτο από ειδικά εγχειρίδια για το θέμα) αφού οι τεχνικές παλαίωσης ενός άρματος διαφέρουν πάρα πολύ απο αυτές που περιγράψαμε πιο πάνω. Η φιλοσοφία είναι εντελώς διαφορετική ειδικά απο το πρωτο χέρι βαψίματος και μετα.

 

Υ.Γ. Προτείνουμε βάψιμο με ΑΚΡΥΛΙΚΑ που είναι ακίνδυνα σε σχέση με τα Σμάλτα και τα διαλυτικά τους, ειδικά σε όσους έχουν παιδια στο σπίτι. Πρότασή μας για καλύτερο αποτέλεσμα στο βάψιμο με Ακρυλικά, η χρήση Gunze ή Τamiya που αραιώνονται ευκολα και αξιοποιούν 100% τις δυνατότητες του αερογράφου, αλλά και καθαρίζονται εύκολα χωρίς να μπουκώνουν τα μπεκ με το παραμικρό. Αν έχετε χώρο με καλό εξαερισμό τότε έχετε και την επιλογή Σμάλτων οπως Xtracolor, Modelmaster, White Ensign, που έχουν και τους πιστοτερους τόνους στα καμουφλαζ. Παντα με χρήση μάσκας σε αυτές τις περιπτώσεις…για το καλό της υγείας σας. Δυστυχώς ειναι σιωπηλός Θάνατος η έκθεση των πνευμόνων σας αβίαστα στα σμάλτα.

 

Μερικές καλοπροαίρετες συμβουλές

Σε αυτο το χόμπυ, μερικές φορές χρειάζεται και λίγο πείσμα ή ακόμα και εγωισμός. Με την καλή τους έννοια πάντα. Μην κάνετε το λάθος (το μεγαλύτερο για μένα) και αγνοήσετε κάτι που εντοπίσετε στραβό, κακοφτιαγμένο…αναφωνόντας απο μέσα σας…“έλα μωρε…ποιος θα το δει… σιγά μη το πάρουν χαμπάρι”… ΟΧΙ. Αυτό είναι λάθος. Μάθετε απο την αρχή κιολας, να είστε αυστηροί με τον εαυτό σας. Η υπομονή και η επιμονή είναι τα μεγαλύτερα όπλα σας. Δεν βιαζόμαστε, δεν μας κηνυγά κανείς…και το ράφι στη βιτρίνα θα μας περιμένει πάντα. Διορθώστε ο,τι δεν σας κάθετε καλά, ο,τι έχετε βρει λάθος…έστω και στο τέλος. Ειδικά αν ανοίξετε τα φτερά σας για εκθέσεις. Αν έχετε τέτοιες φιλοδοξίες τότε να ξέρετε οτι οι κριτές…δεν είναι κουτοί και σεις οι έξυπνοι. Έχουν την ικανότητα να εντοπίζουν…την πατάτα σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Και τότε… θα είναι πολυ άσχημο να σου βρουνε κάτι που ΗΔΗ το ήξερες, ήδη το είχες και συ εντοπίσει….και απλά βαρέθηκες να το διορθώσεις.

(ΣΥΝΤΑΞΗ Αλέξης Κοντηβέης.)